2011-11-07

Wywiad ustrukturalizowany w nowej rekrutacji EPSO (EPSO structured interview), część II

Pro.EU.Job blog  przeprowadził się na  www.rymszewicz.eu.
Rozszerzył zakres tematyczny. Mam nadzieję, że spodoba się Wam jego nowa wersja :-)

Serdecznie zapraszam na: www.rymszewicz.eu


Violetta RYMSZEWICZ


Artykuł został przeniesiony. Jego nowy adres to http://rymszewicz.eu/post20111107


W wywiadzie ustrukturalizowanym rekruter zadaje zestaw, wcześniej  przygotowanych, pytań. Pytania powstają w oparciu o wyniki, jakie kandydat osiąga podczas Judgment Situational Tests i Assessment Centre.  Pytania, które padną będą dotyczyły przeszłych doświadczeń.


Pytanie dotyczące kompetencji – „współpraca z innymi” (Working with others) może wyglądać następująco:

Opowiedz mi o sytuacji, kiedy bardzo ważna była współpraca w zespole.

To pozornie proste pytanie zawiera w sobie szereg pytań pomocniczych, które padną, jeśli osoba prowadząca nie uzyska satysfakcjonującej odpowiedzi.

Oto one:

1.  Jaka to była sytuacja?
2.  Dlaczego współpraca była tak istotna?
3.  Jaka była Twoja rola w zespole?
4.  Czy miały miejsce jakieś  utrudnienia lub konflikty? Jak je rozwiązałeś?
5. Czy zgadzałeś się z celami  i normami panującymi  w zespolem? Co zrobisz, jeśli nie mógłbyś ich zaakceptować?
6.  Jak oceniono Twoją pracę?
7.  Czego nauczyło Cię to doświadczenie? Czy wykorzystałeś swoją wiedzę w innej sytuacji?

Jak odpowiadać na pytania w podczas wywiadu?

Podstawową metodą stosowaną podczas odpowiedzi jest metoda STAR, nazwa jest akronimem od słów: 

Sytuacja (Situation) – opisz sytuację.
Zadanie (Task) – opisz zadanie i jego rodzaj.
Działanie (Action) – opisz jakiego rodzaju działania podjąłeś.
Efekt (Result) – Podsumuj opisując rezultaty.

Wróćmy do postawionego pytania:

Opowiedz mi o sytuacji, kiedy bardzo ważna była współpraca w zespole.

Sytuacja – pracowałem w Firmie Consultingowej, w zespole, którego celem było przygotowanie i przeprowadzenie ważnych negocjacji, dotyczących projektu EFS. Każdy z członków zespołu miał inne zadanie. Efekty naszej pracy zależały od siebie. Do moich zadań należało przeprowadzenie rozmów z ważnymi kontrahentami. W trakcie trwania projektu musiałem udać się na kilkudniowy urlop. Zaplanowałem rozmowy tuż po powrocie i zawiadomiłem beneficjentów. Podczas mojej nieobecności jeden z  asystentów, bez mojej zgody i wiedzy przeprowadził rozmowę, podczas której wprowadził w błąd rozmówcę. W efekcie kontrahent  wycofał się z projektu.

Zadanie – moim zadaniem było wyjaśnienie sytuacji i naprawienie błędu asystenta.

Działanie pierwszym działaniem, które podjąłem była rozmowa wyjaśniająca  z asystentem. Okazało się, że klient  zadzwonił z żądaniem natychmiastowego podania danych, nad którymi zespół nadal pracował. Zagroził, że jeśli dane nie zostaną podane,  skorzysta z usług innej Firmy. Asystent podzielił się szczątkowymi informacjami, które były dostępne do tej pory. Kontrahent uznał je za niekorzystne dla siebie i wycofał się z udziału w projekcie. Drugim działaniem, które podjąłem była rozmowa z kontrahentem. Podczas spotkania, klient bardzo niechętnie przyznał, że konkurencyjna Firma przedstawiła im korzystniejsze warunki, a moja nieobecność stała się dla nich pretekstem do awantury i wycofania się ze współpracy.

Efekt wyjaśnienie sytuacji pozwoliło mi na polubowne załatwienie sprawy, klient, choć się wycofał, wystawił zespołowi pochlebne referencje i wypłacił, przewidziane umową, odszkodowanie. Asystent dostał ustne upomnienie, ale udało się zatrzymać w zespole bardzo zdolnego i zaangażowanego pracownika.

Zwróć uwagę:

1.  Podczas opisywania sytuacji nie musisz podawać zbyt wielu szczegółów.
2. Pamiętaj, ze najważniejsze jest podkreślanie Twoich kompetencji. W tym przypadku – zdolności komunikacyjnych, opanowania i umiejętności godzenia sprzecznych interesów.
3.  Bardzo ważne jest, aby aspekty negatywne sytuacji przedstawiać  w pozytywnym świetle.
4.  Punktowane są pozytywne efekty działań.      

W części III przeczytasz o tym, jak przygotować się do wywiadu ustrukturalizowanego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz